Share
price

QRF
Hoofdsponsor Retailer of the Year Belgium 2018
QRF Header Image

Steden als centrum van leven

De binnenstad als grote winnaar van het winkelgebeuren

Qrf City Retail gelooft sterk in de binnenstad als bewezen en toekomstige bestemming voor fysiek winkelen. Vandaag winnen steden aan populariteit om te wonen, werken, ontspannen én winkelen.

Ondertussen is Qrf City Retail actief in zowel België als Nederland en gaat het hierbij steeds op zoek naar ambitieuze steden met een actieve politiek van stadsontwikkeling en city marketing. Met city marketing maak je het verschil: authenticiteit, diversiteit en belevenis.

Maatschappelijke trends stuwen bevolking naar de stad

  • Men verwacht dat de bevolking in België met bijna 50 % zal zijn toegenomen tegen 2080.
  •  75% van de wereldbevolking zal tegen 2050 in steden wonen
  • 25% van de Europese generatie Y-consumenten is niet plan een auto te kopen of te leasen in de nabije toekomst.
  • Er is een sterke toename van het aantal éénoudergezinnen en de wens van tweewerkende oudergezinnen om te wonen in een omgeving met voldoende faciliteiten.
  • Zogenaamde Smart Cities faciliteren duurzaam mobiliteitsnetwerk en sharing economy.

Steden zijn het centrum van innovatie

  • Het BBP en aantal aangevraagde patenten groeien in steden doorgaans sneller dan de bevolking. Er is een superlineair verband.
  • Dit maakt het mogelijk om op superdense schaal sociale relaties te realiseren.
  • De vele creatieve ideeën en informatie flows drijven de onderliggende schaal - en productiviteitsvoordelen van de steden.

Tijd voor nieuwe mobiliteit

  • 1 op 3 jongeren (18-29j) gaan via alternatieve manieren naar de stad. Ze verkiezen zich te verplaatsen met het openbaar vervoer, taxi, fiets of te voet, omdat ze menen dat dit goedkoper en gemakkelijker is.
  • Steden zetten alsmaar meer in op groene zones, brede fietspaden en sterk openbaar vervoer.
  • Meer dan 75% reageert positief op een dagje winkelen in een autovrij winkelgebied.

Steden bieden diversiteit en beleving

  • Trendwatchers spreken van Yoghurt cities: steden met actieve culturen waar je constant getriggerd wordt door animaties, stadsgeluiden en vibes.
  • Ze leggen de nadruk op de verschillende functies die ze herbergen: horeca, historische bezienswaardigheden, toeristische attracties, unieke geschiedenis en identiteit. Het mixt alle verschillende ingrediënten om zo tot een dynamiek te komen die de retailer toelaat een uniek belevenisconcept aan te bieden. 

Ten slotte zorgen steden voor een divers winkelaanbod: internationale ketens, luxeboetieks en knuffelwinkels worden aangetrokken door de authenticiteit van de stad. Dit resulteert in een uniek winkelaanbod met een natuurlijke toename van het aantal passanten in de winkelstraat.