Share
price

QRF
Hoofdsponsor Retailer of the Year Belgium 2018
QRF Header Image

Onze visie op retail

Investeren in retail op toplocaties

Qrf City Retail gelooft sterk in retailvastgoed in bruisende binnensteden. Onze visie op steden kon u hier al lezen en Qrf City Retail heeft ook een duidelijke visie op de (veranderende) retailmarkt.

Retail is een fundament van het maatschappelijk én stadsweefsel

  • De detailhandel vervult een essentiële rol in de maatschappij en de economie, voor consumenten, bewoners, werknemers en retailers. Het is een gelegenheid tot contact, gesprek en opbouw van sociale relaties.
  • Winkels en winkelgebieden zijn essentieel voor de dagelijkse voorziening, als werk- en ontmoetingsplek en als kloppend hart van onze steden en gemeenten.
  • Een gedachtenexperiment: beeld je in dat een baanwinkelpark verdwijnt, een webshop, een winkelstraat. Wat heeft impact op ons leven?

E-commerce versnelt de fysieke verandering: geen obstakel, maar katalysator

  • In onze digitale maatschappij is winkelen steeds meer een sociale belevenis geworden.
  • Onderzoeken spreken allemaal van omnichanneling nl. dat e-commerce en de fysieke winkel perfect naast elkaar leven en elkaar versterken. 
  • De fysieke winkel is onmisbaar is het overbrengen van merkidentiteit:  direct contact met het product en personeel versterken een unieke ervaring en resulteren in een sterker bindingsproces. Onderzoek toont aan dat 75% van de Belgen en 73% van de Nederlanders de fysieke winkel boven online shoppen verkiezen. 
  • Fysieke winkels zijn noodzakelijk om het e-commerce model financieel haalbaar te houden, gezien de enorme kost van de zogenaamde last mile in de levering aan huis.
  • Daarnaast speelt duurzaamheid en ecologie alsmaar een grotere rol.
  •  Het Yin en Yang principe: Online is convenience, fysieke winkelen experience

Veranderende consument stelt (meer) eisen:

  • De wereld van de consument is veranderd
  • Consumenten hechten volgens onderzoek steeds meer belang aan:
    • Bereikbaarheid met de auto 
    • Aanwezigheid van favoriete winkels 
    • Gezelligheid en levendigheid , maar ook netheid 
    • Aanwezigheid van horeca voor drinken, tussendoortje… 
    • 9-to-5 shoppen is niet meer aan de orde. De consument wil ruimere openingsuren. Zo wil meer dan 65% graag later kunnen winkelen dan 18u.

The proof of the pudding is in the eating

  • Vele nieuwe ketens die de voorbije jaren op de Belgische en Nederlandse markt zijn verschenen (waaronder Uniqlo, & Other Stories,  PME legend, KIKO, Burger King …) kiezen bewust voor de Golden Mile in de binnenstad.
  • Winkels scoren met nieuwe concepten die inspelen op beleving en sfeer (zoals bijvoorbeeld Veritas, Yves Rocher, Nivea, Juttu…)
  • Meer dan 50% van de verhuurtransacties in 2016 betreft dan ook transacties in de binnenstad.