Share
price

QRF
Hoofdsponsor Retailer of the Year Belgium 2018
QRF Header Image

Brugge: blauwdruk voor toeristenstad 17.12.2018

 Vorig jaar kondigde de burgemeester van Dubrovnik, de populairste stad van Kroatië, nog aan dat hij camera’s zou installeren om het aantal bezoekers van de stad te kunnen monitoren én beperken. De stad en de inwoners kreunen onder het overtoerisme, een probleem dat ze delen met steden zoals Amsterdam en Venetië. Ook Brugge, dé Belgisch toeristenstad bij uitstek, is bekend met deze problemen. De West-Vlaamse stad heeft echter een strategie ontwikkeld om deze problemen beperkt te houden, en daar mogen andere een voorbeeld aan nemen volgens de Britse krant The Telegraph.

 

Qrf City Retail gelooft in een gebalanceerde stad, waar het prettig wonen, werken, winkelen en ontspannen is. In het historisch centrum van Brugge probeert men er alles aan te doen om een evenwicht te vinden tussen wel 8 miljoen toeristen die de stad jaarlijks bezoeken, en de 20.000 inwoners die er wonen. En dat werkt. Mason, journalist voor The Telegraph, spreekt over ‘een blauwdruk’ die Brugge biedt voor andere steden.

De plaatselijke autoriteiten namen reeds twintig jaar geleden maatregelen door het invoeren van een hotelstop in het centrum en later het limiteren van het aantal vakantiewoningen. Zo garanderen ze woongelegenheid voor de Bruggenaars. Daarnaast wordt het autoverkeer zo veel mogelijk ontmoedigd, door de schaarse plekken in de stad, en de promotie van parkings aan de rand.

Dit zorgt ervoor dat ook de inwoners zelf nog steeds het toerisme in hun stad verwelkomen. De sector vormt uiteraard een enorme bron van inkomsten en een groot deel van de bevolking verdient er (on)rechtstreeks het brood mee. Tegelijk zijn er ook nog steeds voldoende faciliteiten gericht op de Bruggenaars, en ontwikkelt de technologische industrie zich aan de rand van de stad, wat het aantrekkelijk maakt voor jonge mensen om er te wonen, werken en dus te blijven. Een stad met toekomst!