QRF Header Image

Stenen winkels hebben wel een toekomst04.08.2017

Qrf City Retail gelooft sterk in omnichanneling nl. dat e-commerce en de fysieke winkel perfect naast elkaar leven en elkaar versterken. Het online winkelen speelt in op convenience, de fysieke winkel op experience. Krantenkoppen als ‘Eén op de drie stenen winkels zal verdwijnen’, ‘Is het einde van winkels nabij?’, ‘Steeds meer mensen kopen online’ brengen echter een vertekend beeld van het lot van de stenen winkel. Stenen winkels hebben wel een zonnige toekomst. Wij hebben de voornaamste redenen hieronder opgesomd. (Bron: kooplust.com

1) Meteen meenemen 

Hoe fijn is het om meteen van je aankoop te genieten? Hoe snel online retailers ook worden met het verzenden van je pakketje, afrekenen en een paar minuten later je nieuwe aanwinst in handen hebben, dat kan alleen in de fysieke winkel. En het is een factor van formaat, want volgens onderzoek van ABN Amro vindt 62% van de consumenten het één van de belangrijkste redenen om offline te shoppen in plaats van online.

2) Voelen, zien, ruiken

Weleens iets online gekocht en zag het er compleet anders uit toen je het in handen kreeg? Of paste dat kledingstuk voor geen ene meter? Tja, een groot nadeel van online shoppen dat je zintuigen maar beperkt ingezet kunnen worden. Volgens ABN Amro is het voor 70% van de consumenten een reden om snel een tripje naar de stenen winkel te maken.

3) Online gaat offline

Coolblue, Fietsenwinkel.nl, Neckermann, Annadiva… Het zijn zomaar een aantal voorbeelden van succesvolle webwinkels die begonnen zijn met het openen van stenen winkels. Want ja, ook deze retailers zien in dat het hebben van een échte winkelvloer grote voordelen met zich meebrengt.

4) Samen shoppen is leuk

Moeders en dochters, vriendinnen, partners… Je ziet ze allemaal samen in de winkel. Waarom? Omdat samen shoppen leuk is (ok, niet alle mannen zullen het daarmee eens zijn ;-)).

Winkelen is nog altijd één van de favoriete bezigheden van een boel mensen. Het plezier van winkelen als bezigheid is voor 68 procent van de consumenten een reden om offline te shoppen (Bron: ABN Amro)

5) Er wordt veel meer offline geshopt dan online

Omdat er zoveel gesproken wordt over de groei van online shopping, zou je af en toe gewoon vergeten dat het overgrote merendeel van de aankopen nog altijd in de stenen winkel wordt gedaan.

Het percentage schommelt per branche, maar in totaal is de online omzet nog maar zo’n 9 procent van de totale omzet van de detailhandel (Bron: Thuiswinkel.org, cijfers 2015). Lees dat percentage nog maar eens: 9 procent. Kortom, online winkelen blijft ver en ver achter op offline kopen.

6) Het online kanaal stimuleert offline aankopen

Je zou het misschien niet verwachten, maar consumenten die het online kanaal benutten, worden gestimuleerd om sneller en meer offline te kopen.

Onderzoek van Deloitte toont aan dat een vijfde van de Nederlandse consumenten meer besteedt in fysieke winkels als gevolg van het gebruik van digitale kanalen. Dat komt bijvoorbeeld omdat klanten op deze digitale kanalen suggesties ontvangen voor extra artikelen.

Internationaal onderzoek vertoont hetzelfde beeld. Een rapport van InMoment toont bijvoorbeeld aan dat consumenten die websites op hun smartphone bezoeken terwijl ze op de stenen winkelvloer staan, 150% meer uitgeven dan degenen die dat niet doen.

7) De fysieke winkel is onmisbaar

ABN Amro vroeg aan 5.500 consumenten wat ze konden missen: de webwinkel, of de stenen winkel? Terwijl zo’n 25% van de respondenten aangaf niet zonder webwinkel te kunnen, gaf 74% aan de fysieke winkel absoluut niet te willen missen.

8) Offline shoppen = veiliger

Offline shoppen biedt een stuk meer privacy dan online shoppen. Het is niet verplicht om persoonlijke gegevens af te staan bij een aankoop, je wordt niet overal gestalkt door een advertentie van dat jurkje wat je één keer bekeek, en de kans dat je gegevens op straat komen liggen door een hack is ook stukken kleiner. Wel zo fijn.

9) Een stenen winkel is zichtbaarder

Een webwinkel starten is misschien makkelijk. Je bouwt een website, en klaar is Kees.

Maar ja, hoe zorg je er dan voor dat jouw winkel bekend wordt bij je doelgroep? Ondertussen zijn er zo’n 100.000 webwinkels. Er daar komen jaarlijks nog zo’n 3.000 webwinkels bij. Maar liefst één op de 8 actieve bedrijven in Nederland is een webwinkel. (Cijfers via CBS en Kompass Benelux.)

Boven die massa uitsteken, dat kost behoorlijk wat geld of moeite (of allebei). En alhoewel je met een stenen winkel ook niet altijd direct een vliegende start hebt, is één groot voordeel in ieder geval wel dat je stukken zichtbaarder bent. Want er loopt vanzelf publiek langs je pui.

10) Contact van mens tot mens!

Mensen zijn kuddedieren. Zijn we altijd al geweest, en dat gaat ook nooit veranderen. We zoeken elkaar op en we willen contact met elkaar. En wat is er nu fijner dan tijdens het aankoopproces in de ogen te kunnen kijken van een ander? Een expert die je helpt bij het maken van een keuze? De mogelijkheid om zich laten adviseren, is voor 78 procent van de consumenten één van de belangrijkste argumenten om offline te shoppen. (Bron: ABN Amro)

Het mag duidelijk zijn dat in de combinatie van offline en online een enorme kracht zit. Er is dus geen sprake van of/of. Het is een en/en verhaal. Maar dat die stenen winkel in dat laatste scenario een cruciale rol vervult is meer dan duidelijk! 

 

Bron: “25 redenen waarom stenen winkels online verslaan”. Kooplust. Geraadpleegd op 4 augustus 2017 viahttp://www.kooplust.com/25-redenen-waarom-stenen-winkels-online-verslaan/