QRF Header Image

Onze visie op retail

Investeren in retail op toplocaties

Qrf City Retail gelooft sterk in retailvastgoed in bruisende binnensteden. Onze visie op steden kon u hier al lezen en Qrf City Retail heeft ook een duidelijke visie op de (veranderende) retailmarkt.

Retail is een fundament van het maatschappelijk weefsel

  • De detailhandel vervult een essentiële rol in de maatschappij en de economie, voor consumenten, bewoners, werknemers en retailers. Het is een gelegenheid tot contact, gesprek en opbouw van sociale relaties.
  • Winkels en winkelgebieden zijn essentieel voor de dagelijkse voorziening, als werk- en ontmoetingsplek en als kloppend hart van onze steden en gemeenten.
  • Een gedachtenexperiment: beeld je in dat een baanwinkelpark verdwijnt, een webshop, een winkelstraat. Wat heeft impact op ons leven?

E-commerce versnelt de fysieke verandering: geen obstakel, maar katalysator

  • In onze digitale maatschappij is winkelen steeds meer een sociale belevenis geworden.
  • Onderzoeken spreken allemaal van omnichanneling nl. dat e-commerce en de fysieke winkel perfect naast elkaar leven en elkaar versterken.
  • Fysieke winkels zijn noodzakelijk om het e-commerce model financieel haalbaar te houden, gezien de enorme kost van de zogenaamde last mile in de levering aan huis.
  • Daarnaast speelt duurzaamheid en ecologie alsmaar een grotere rol.
  •  Het Yin en Yang principe: Online is convenience, fysieke winkelen experience

Veranderende consument stelt (meer) eisen:

  • De wereld van de consument is veranderd
  • Consumenten hechten meer belang aan:
    • Bereikbaarheid met de auto (43%)
    • Aanwezigheid van favoriete winkels (49%)
    • Gezelligheid en levendigheid (54%), maar ook netheid (57%)
    • Aanwezigheid van horeca voor drinken, tussendoortje… (69%)
    • 9-to-5 shoppen is niet meer aan de orde. De consument wil ruimere openingsuren. Zo wil meer dan 65% graag later kunnen winkelen dan 18u.

The proof of the pudding is in the eating

  • Vele nieuwe ketens die de voorbije jaren op de Belgische en Nederlandse markt zijn verschenen (waaronder Uniqlo, & Other Stories,  PME legend, KIKO, Burger King …) kiezen bewust voor de Golden Mile in de binnenstad.
  • Winkels scoren met nieuwe concepten die inspelen op beleving en sfeer (zoals bijvoorbeeld Veritas, Yves Rocher, Nivea, Juttu…)
  • Meer dan 50% van de verhuurtransacties in 2016 betreft dan ook transacties in de binnenstad.