QRF Header Image

Megawinkels trekken naar de binnenstad05.12.2017

Centra van grote steden worden steeds aantrekkelijker voor grote winkelketens. Zo opende Decathlon gisteren haar eerste Belgische stadswinkel in hartje Brussel. Digitalisering en verstedelijking dwingen ketens tot verandering.

“Veel stedelingen hebben geen auto en door de opkomst van e-commerce en het gemak van de bijbehorende thuisleverdienst zijn veel klanten niet meer bereid 20 tot 40 minuten onderweg te zijn naar de winkel. Die willen we met onze stadswinkel aanspreken”, zegt Koen Tengrootenhuysen, de vastgoed- en expansiedirecteur van Decathlon België.

Ook Ikea en Brantano willen het stadscentrum de komende jaren opeisen. Ikea experimenteerde al met tijdelijke kleine winkels in Stockholm en Madrid en wil nu nog een versnelling hoger. 'Het klopt dat steeds meer mensen geen auto en geen tijd hebben om naar onze winkels te komen', zegt Annelies Nauwelaerts, woordvoerster van IKEA. 'Met onze webwinkel en tientallen afhaalpunten begeven wij ons naar de consument. Ook stadswinkels kunnen daarbij helpen.'

Qrf City Retail gelooft sterk in de binnenstad als the place to be. Ketens wagen nu ook de stap door van de stadsrand naar het centrum te trekken. Hiermee passen de ketens zich aan aan de veranderende eisen van de consument.